PMS

Rigtig mange kvinder lider af PMS i større eller mindre grad. Nogle bliver så psykisk påvirkede, at det indvirker på hele deres liv og familieliv. Men hvad dækker begrebet PMS egentligt over?

PMS er en hormonel lidelse, som typisk opstår ved lave niveauer af hormonet progesteron. Hormonernes niveauer stiger og falder gennem en menstruationscyklus, hvilket er helt normalt, men nogle gange bliver niveauerne enten for høje eller for lave. Det giver ubalancer i kroppen, og der opstår forskellige symptomer.

Ved PMS opstår der mange forskelligartede symptomer på grund af de hormonelle ubalancer. Det kan f.eks.  give sig udslag i hudproblemer, psykiske påvirkninger som angst og depression, muskelkramper, tendens til blå mærker, blødende tandkød og bihulebetændelse, lyst til salte eller søde fødevarer, døsighed, dårlig hukommelse, forstoppelse, allergi eller intolerance over for fødevarer, øget følsomhed for lys og støj, udbrud af herpes, væskeansamlinger, hovedpine, hjertebanken, kvalme – og den klassiske med humørsvingninger.

PMS kan vise sig forskelligt fra person til person og er heller ikke begrænset til ovenstående symptomer. Det fælles træk ved PMS er, at symptomerne følger menstruationscyklus og derfor kommer igen i faste rytmer.

Tiltag mod PMS

Nogle af de faktorer, der kan afhjælpe symptomerne, er kostændringer, stressreducering, motion og kosttilskud.

Kostændringer dækker f.eks. over at udelukke sukker, kaffe og raffineret mel, spise mørk chokolade og drikke grøn te samt at huske de sunde kulhydrater.

Stress påvirker hele hormonbalancen, og derfor vil stressreducering også kunne mindske symptomerne på PMS.

Motion, særligt yoga med fokus på hofteåbnere og afspænding af psoas-musklen, har en god effekt ved PMS.

Kosttilskud som multivitaminer og -mineraler med methylerede B-vitaminer, magnesium og C-vitamin har vist sig at afhjælpe PMS-symptomer.

Der er mange flere gode måder til at mindske eller fjerne symptomerne på PMS, men da det er meget individuelt, hvordan PMS viser sig, vil der også være forskellige gode råd til hver enkelt person. Hvis du synes, det lyder interessant og som noget, du har brug for hjælp til, er du velkommen til at bestille en afklarende samtale eller en konsultation, så jeg kan hjælpe dig med et skræddersyet program til at afhjælpe dine udfordringer med PMS.

PMS

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *