Er du stresset?

Der er rigtig mange, der er mere stressede, end de selv tror. I vores moderne verden, hvor man skal nå både arbejde, hus, børn, fritidsinteresser og meget andet, er det svært at nå at stresse af. Kortvarig stress, hvor vi får ”peaket” og derefter igen falder til ro, er både godt og nødvendigt for os. Ellers ville vi ikke have overlevet gennem tiderne, hvor alskens farer, der lurer, kræver en ekstra indsats for at sikre overlevelse. Nu til dags er det derimod ofte længerevarende stressfaktorer, der påvirker os. Vi stresses hele tiden i små eller store mængder af deadlines, inde- og udefrakommende forventninger til, hvad vi skal nå og alt for store krav. Problemet er, at vi belaster både krop og sind alt for meget, når vi hele tiden går og er småstressede. Vi glemmer at trækket vejret ordentligt, vi jager afsted for at nå det hele, og ofte sover vi ikke nok. Nu er vi nået til Black Friday, endnu en stressfaktor, fordi vi skal nå at købe alle julegaverne, mens der er gode tilbud! Og selve juletiden kan for mange også være en kæmpe stressfaktor, hvor der igen er mange forventninger og meget, man gerne vil nå.

Det er helt umuligt at undgå stress, men vi kan heldigvis selv gøre noget for, at vi ikke ødelægger os selv på grund af stress. Se på, om der er noget i din hverdag, der kan laves om, så du får et pusterum. Det kan være at sørge for nem aftensmad ved at lave større portioner nogle af dagene. Det kan være at få børnene til at hjælpe mere med de daglige gøremål. Det kan være at sætte forventningerne lidt ned, så det bliver nemmere at nå det hele.

Stress af

Og for at få stressniveauet ned og hjælpe krop og sind til at slippe stressen lidt, er det vigtigt med nogle gode, dybe vejrtrækninger flere gange om dagen. Træk vejret dybt ind, mens du tæller langsomt til fire. Hold vejret, mens du tæller til fire. Pust langsomt ud, mens du tæller til seks. Gør dette ti gange i streg flere gange om dagen – så styrker du det parasympatiske nervesystem, som hjælper til at sænke blodtrykket og få pulsen ned.

Det er også rigtig godt med en gåtur i naturen. Se dig omkring og lyt til naturens lyde, så afstresser du helt automatisk.

Du kan også drikke beroligende teer og infusioner. Kamille, lavendel og citronmelisse er både velsmagende og beroligende. Tag en teskefuld af hver, put urterne i et tefilter og hæld varmt vand over. Hvis du lader teen trække i længere tid, får du en infusion, hvor urternes gavnlige indhold er højere end i te.

Yoga og meditation er også gode genveje til en mere afbalanceret krop. Jeg laver selv yoga hjemme, gerne hver dag, og elsker også at sidde med en lydfil med meditationsøvelser og slappe af.

Varme bade, massage, nus, kram – men kun med dine nærmeste i disse Corona-tider 😉 – og andre former for nydelse sænker også dit stressniveau. Søvn er også vigtig, så prøv at have fokus på at sove 7-8 timer hver nat, og gå gerne i seng senest kl. 22 for at få den bedst mulige søvn.

Og det vigtigste til sidst – mørk chokolade hjælper også til at sænke stressniveauet!

Har du brug for at stresse af? Jeg håber, at du kan bruge nogle af de ovenstående råd. God fornøjelse! 

Stress af og kom i balance
Stress af ved at spise chokolade

1 kommentar til “Er du stresset?”

  1. Pingback: Insulinubalancer - viden og gode råd til at hjælpe dig med ubalancer.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *